Jag är ju ingen säljartyp, jag är ju akademiker!

okt 2016 I karriären

När jag var liten var jag en duktig säljare. Hemmagjord parfym, jultidningar och majblommor gick, tro det eller ej, som smör i mina kvarter när jag var i farten. En karriär inom försäljning låg egentligen utstakad framför mig. Det var bara ett problem – jag såg mig inte som en säljare. En företagare – absolut! Men en säljare, det var inte jag.

Bild

Camilla Wallin började sin karriär som Account Manager på Academic Work, läs hennes berättelse om hur det gick till.

Spanskstudier i Mexiko, utbytesår på Singapore Management University och till slut en civilekonomexamen – det kändes som rätt spår för mig. Jag jobbade på ekonomiavdelningar innan och under hela studietiden och fick jobb som redovisningsekonom via Academic Work så fort jag var klar. Jag hade en nära kontakt med min konsultchef Sofia och hon visste att jag inte riktigt kände att jag fick utlopp för hela min personlighet och ambition i mitt jobb. Ska du inte bli säljare hos oss då, frågade Sofia. Säljare? Jag? Nä, jag är ingen säljartyp! Jag är ju akademiker.

1,5 år tog det innan jag bestämde mig för att gå på intervju för jobbet som Account Manager för Academic Work. Det var någonting med själva företaget som lockade mig. Jag hade haft flera olika konsultuppdrag via Academic Work och känslan jag fick när jag besökte något av kontoren utmärkte sig från alla andra arbetsplatser jag besökt. Energin var hög, alla verkade så glada och uppmuntrade och peppade varandra. Människorna jag träffat utstrålade en stark vilja att bli bättre och aldrig nöja sig.

Min förståelse för företagande, organisationer och management gjorde att jag hade lätt för att sätta mig in i kundernas situation och verksamhet.

Jag föll pladask. Mitt första år som Account Manager var extremt roligt och fartfyllt. Jag jobbade högt mot uppsatta mål och blev belönad när jag nådde dem. Jag fick en helt annan syn på hantverket försäljning. Och det som förvånade mig mest – jag hade enormt stor nytta av mina år på universitetet. Min förståelse för företagande, organisationer och management gjorde att jag hade lätt för att sätta mig in i kundernas situation och verksamhet. Mina kunder upplevde att jag förstod dem och det föll mig naturligt att ta en rådgivande roll – och med den kom affärerna. 

Idag, 7 år senare har jag hunnit vara teamchef, mötescoach, Key Account Manager och försäljningschef på ett av våra kontor i Stockholm. 20014 fick jag min nuvarande roll som affärsområdeschef för området ekonomi. Behöver jag säga något mer om karriärmöjligheterna på Academic Work? 

Så till dig som pluggar och siktar på chefs- eller ledningsgrupproller i framtiden. Till dig som inte ser dig som en säljare. Jag förstår dig! Men ett litet, litet tips från mig är att i alla fall undersöka om den där säljådran, entreprenörsviljan eller drivkraften du sitter på kanske trots allt, mot alla odds, kan vara något att jobba vidare med.

Tipsa en vän!