Söka jobb

"Det är inget 100-meters lopp, det är ett maraton"

Academic Work Gävle har på mindre än 2 år gått från en anställd, Christoffer Hjalmarsson, till en styrka på nästan 10 personer. Kontorsutrymmet på 30 kvm där Christoffer började sin resa är ett minne blott. I takt med att teamet växer ur sitt nuvarande kontor är planeringen för flytt till större lokaler i full gång. Nedan berättar han mer om framväxten och hans syn på rollen som Account Manager på Academic Work.

Christoffer gjorde sin första dag som Account Manager på Academic Work för snart 4 år sedan. Han fick då chansen att starta upp ett helt nytt kontor i Gävle. Sedan dess har kontoret växt och han har fått sällskap av 7 nya kollegor. Men resan har bara börjat. Christoffer ser tillväxtpotentialen inte bara i Gävle-regionen, utan i hela Academic Work-koncernen som idag består av flera bolag.

”Vi söker nästan ständigt fler Account Managers på Academic Work. Sanningen är att vi måste bli fler för att kunna växa så mycket som vi önskar. Inte minst för att kunna tillgodose regionens och Sveriges kundbehov! Trots vår storlek, finns det fortfarande mycket outforskad mark.”

Mer om rollen som Account Manager

Christoffer tror att rollen som Account Manager passar alla så länge du är driven och vågar våga! Just mod har varit A och O för Christoffer. Han menar att han som säljare måste fortsätta våga lyfta luren – även om han fått nej från kunden innan. Nästa samtal kan vara en potentiell kund! För att lyckas i rollen är det därför viktigt att aldrig ge upp, menar han.

”En av de första sakerna min Team Manager sa när jag började var: 'Det här är inget 100-meters lopp, det är ett maraton.' Efter 6 månader frågade han hur långt jag trodde jag hade kommit – halva, gissade jag. I själva verket var jag bara på startsträckan. När du byggt upp din kundstock handlar det mer om att bibehålla relationer och bli ännu bättre på att lösa kundens behov.”

Som många andra Account Managers jobbar Christoffer mot mål. Därför är också en del av lönen resultatbaserad. Att jobba mot mål är för honom ett kvitto på det han åstadkommit. Uppnådda mål får han tillbaka i form av lön och mer ansvar. Dessa, så kallade Career Steps, beskriver han som bland det bästa med rollen. När det kommer till resultat poängterar Christoffer att det är viktigt att se till helheten och inte stirra sig blind på en dålig månad. Sådana existerar för alla oavsett roll eller bransch, menar Christoffer.

”Nyckeln ligger i att titta på helheten och inte stirra sig blind på ett isolerat resultat. Behöver du stöttning för att nå dit du vill nå får du verkligen all hjälp du behöver från mer seniora kollegor och säljcoacher.”

Det är förändringsbenägenheten i verksamheten som skiljer rollen som Account Manager på Academic Work från liknande säljroller på andra företag. Christoffer betonar också att han och hans kollegor får stort förtroende. Det tror han är en viktig anledning till att de lyckats så bra i regionen.

”Vi har fått ett otroligt förtroende från chefer och ledning, men det kommer också med mycket ansvar. Som att göra de där samtalen varje dag. För att trivas i rollen Account Manager måste du gilla att ta ansvar för din egen arbetsinsats. Rollen är på så sätt rätt lik rollen som egenföretagare – du får inte bara möjligheten att forma din roll utan också chansen att vara med och bygga upp något stort.”

Nyfiken på rollen som Account Manager?

Academic Work i Sundsvall söker just nu Account Managers med start augusti 2019.

Eftersom vi värderar ambition och potential är första steget i rekryteringsprocessen för Account Manager tester, istället för traditionell CV-granskning. Vi tror nämligen precis som Christoffer att alla kan ha det i sig, bara viljan till att vinna loppet finns.

Till testerna för rollen som Account Manager

Har du frågor om rollen som Account Manager?

Maila oss så ska vi försöka hjälpa dig vidare


Nyfiken och vill veta mer om rollen?

Om Academic Work och rollen som Account Manager

Tipsa en vän!