Så navigerar du som chef löneförhandlingen

Rekrytera personal

Målet med löneförhandlingar bör alltid vara att båda parterna ska bli nöjda. Men vid vissa löneförhandlingar är det tuffare att nå en överenskommelse än andra. Då är det särskilt viktigt att du som chef är utrustad med de verktyg du behöver för att kunna navigera dessa samtal på ett framgångsrikt sätt. Så gör du båda parter i en löneförhandling nöjda!

Bild

Silence is golden

En bra förhandlare lyssnar mer än hen pratar. Ge därför den anställda utrymme att ge sitt perspektiv och berätta om sitt behov innan ni går in på löneanspråken. Kanske finns det förmåner som intresserar den anställda mer än lön, såsom tjänstebil eller fler semesterdagar. Avbryt aldrig den anställdas i hens resonemang med försvar eller förklaringar – oavsett hur den anställda uttrycker sig.

Upplever den anställda att lönen inte speglar det ansvar hen har i sin befattning, sin kompetens eller resultat? Be om konkreta exempel och uppmuntra den anställda att utveckla sitt resonemang. I stället för att inleda frågor med ”Varför”, använd fraser som "Berätta mer om det" eller "Vad i din löneutveckling känns felaktigt för dig?" Ställ öppna frågor och bli en starkare lyssnare - det kommer att gynna dig som chef i alla slags situationer!

Gör dig förstådd

Om du inte kan möta den lön den anställda önskar måste du kunna förklara varför. Detta förutsätter att du har gått in i löneförhandlingen med all den informationen du behöver om den anställdas roll och situation på arbetsplatsen, därtill även objektiva kriterier såsom ex. vad andra i branschen tjänar. Se även till att kunna besvara hur lönen varierar mellan rollerna hos er och hur de bestäms utifrån er marknadsstrategi och/eller budget. Vad krävs för att nå den önskade nivån i framtiden? Förklara!

Uppmana till ett uppföljningssamtal

I slutet av förhandlingen är det viktigt att gå igenom vad ni kommit överens om. Kommer ni inte överens, se till att boka tid för ett nytt möte.

Att våga prata om lön är en stor del av att skapa en god företagskultur som inspirerar till engagemang och prestation. Kom ihåg att det viktigaste är att båda blir nöjda, det är så man får bra resultat på lång sikt.

Tipsa en vän!