Svåra samtal – så bemästrar du dem

Rekrytera personal

Som chef ställs du inför många utmaningar, till exempel samtal med medarbetare om uppsägning, oacceptabelt beteende eller samarbetsproblem. Här är tipsen som gör de svåra samtalen enklare!

Bild

Förbered dig väl

Se till att ha gott om tid inför samtalet att förbereda dig på vad du ska framföra, hur du ska framföra det och vilka eventuella reaktioner och frågor du kan få.

var tydlig

Vad du än gör, dra inte ut på saken och prata runt det jobbiga! Säg som det är och försök att vara så tydlig som möjligt. Det ska inte gå att missuppfatta det du försöker säga.

Glöm inte att lyssna

Efter att du framfört ditt budskap är det viktigt att låta din medarbetare berätta hur hen ser på situationen. Här kan du mötas av en mängd olika känslor; ilska, lättnad, sorg, förnekelse, skam, bara för att nämna några. Stötta, lyssna och försök att se och förstå hur hen ser på saken.

sUMMERA

Avsluta samtalet med att summera det ni pratat om, och inte minst det ni kommit fram till. Be gärna din medarbetare att göra det istället för dig. På så sätt kan du säkerställa att ni förstått varandra rätt och har samma uppfattning om vad som kommit ur samtalet.

Följ upp

Innan ni lämnar rummet – bestäm om, och i så fall när, ni ska ses igen för att följa upp samtalet och stämma av hur det går.

 

KONTAKTA OSS

Vill ni komma i kontakt med oss på Academic Work? Kanske är ni i behov av personal eller så vill ni bara höra mer om oss som företag. Använd formuläret här nedan eller ring oss på 020-37 38 40 så hjälper vi er.

Tipsa en vän!