Vad gör en Account Manager

I karriären

Account manager, key account manager, försäljningsansvarig eller bara säljare - kärt barn har många namn. Säljare är en för många bekant roll som finns på de absolut flesta företag - kanske är det till och med den viktigaste postitionen på många företag. En säljares ansvarsområden består nämligen till stor del om att bidra till ökad försäljning och därmed företagets tillväxt.

Bild

vilka arbetsuppgifter kan du förvänta dig? 

Liksom för de flesta yrken varierar även en Account Managers arbetsuppgifter beroende på organisation. Erik Berthagen som jobbar som säljare, lyfter fram fyra områden som han tycker är speciellt viktiga och centrala delar av säljrollen:

Prospektering – Sökandet efter nya kundkontakter både bland de kunder du redan bearbetar men också mot nya potentiella bolag som inte köpt av er tidigare
Mötesbokning – Ringa/besöka kund och boka in framtida möten
Säljmötet – Mötet hos kund där införsäljning av tjänster/produkter sker. Mötet kan även gå ut på att bygga relation, göra behovsanalys eller bara lämna ett avtryck
Omvärldsbevakning – Ta en strategisk roll och se över framtida behov hos kund

Som säljare har du allt som oftast resultatansvar och arbetar lika ofta med tydligt uppsatta mål. Arbetet bygger till mycket på att skapa relationer med nya kunder och stärka banden med befintliga. Som säljare jobbar du relativt självstädigt men givetvis i dialog med kollegor. Klas Holmqvist jobbar liksom Erik som säljare och han adderar en viktig arbetsuppgift till listan; implementera affären internt i organisationen.

”Det är viktigt att jag som säljare ger mina kollegor rätt förutsättningar att jobba vidare med affären och tillgodose kundens behov när det är dags att leverera tjänsten/produkten. Det kan vara en utmaning i sig att släppa taget men det är viktigt att våga gå vidare till nästa utmaning”.

Vilka egenskaper efterfrågas?

Både Erik och Klas är överens om att det kan bo en säljare i de flesta och att det inte finns någon speciell personlighet som passar rollen bättre än någon annan. Däremot finns det egenskaper som de båda två tror underlättar för att du ska trivas i rollen. Driv, social kompetens, empati och nyfikenhet nämns som några exempel. Klas tror att du har en fördel om du gillar att träffa människor och känner dig relativt trygg i dig själv. Då kan du förmodligen hantera eventuella motgångar lättare. Att säljyrket tidvis kan vara tufft är inget Klas tänker sticka under stol med. Han menar att mentaliteten ”varje dag är en ny dag” lika gärna kan omfraseras ”varje samtal är ett nytt samtal”.

Lönestatistik

Nyfiken på vad du kan tjäna?

Medianlönen ligger runt 34 000 kr enligt lönestatistik.se som låter samla data från yrkesverksamma runt om i landet med titeln Account Manager. Lönemodellen för säljare kan variera mellan en fast och en rörlig del som ofta kallas provision och är helt/delvis resultatbaserad

Efterfrågan

Hur många jobb finns det?

I skrivande stund finns det i vår jobblista över 140 lediga tjänster i kategorin försäljning. Just nu söker vi också 25 account managers till våra kontor runt om i Sverige. Har du vad som krävs? Läs mer på: www.academicwork.se/account-manager

Yrkestitel

Finns andra yrkestitlar som liknar?

Account Manager är en titel vars arbetsuppgifter är mycket lika de för Key Account Manager, försäljningsansvarig, innesäljare och/eller säljare

vad ska du ha för Utbildning?

När det kommer till utbildning är det ett för säljyrket ett mindre avgörande, i yrket värderas erfarenhet och personlighet högre. Däremot skadar det inte att ha en akademisk examen i bagaget. Klas tror att det kan vara fördelaktigt att ha läst ekonomi och Erik adderar någon typ av ledarskapsutbildning till meritlistan. Maria Hellmér jobbar som säljare på Academic Work, för tidningen The Scholar berättar hon hur hon efter masterstudierna i Ekonomi lite otippat tog sig an en karriär som säljare, en roll hon helt ändrat uppfattningen om som visat sig passa hennes utbildningsbakgrund väldigt bra, läs om Maria här. 

Vilka möjligheter finns i Framtiden?

Utbildningen kan vara mer avgörande om du tänker att du någon gång ska ta dig vidare till en annan säljroll eller utöka ditt ansvarsområde. Självklart beror utvecklingsmöjligheterna på organisation men både säljchef och teamchef är roller som de flesta organisationer med en säljkår har.

vi som är med i intervjun

Tipsa en vän!