Vad gör en marknadsassistent

I karriären

Kan rollen som marknadsassistent vara en av de bredaste rollerna som existerar? Det står iaf klart att det är en titel som rymmer så många olika arbetsuppgifter att det kan vara svårt att ”få grepp” om rollen. En sak som är säker är att en person med denna roll är en sann spindel i nätet, en generalist med kreativ förmåga – van att jobba i team.

Bild

Vilka arbetsuppgifter kan jag förvänta mig?

Ta fram sälj- och presentationsmaterial, skriva text till webb .. och publicera, sätta samman en post för Facebook, genomföra ett utskick, planera en tävling, vara ute på event .. listan som beskriver en marknadsassistents vardag kan göras lång. Och det här är bara några av de arbetsuppgifter som Hanna Olsson, marknadsassistent nämner. Graden av ansvar och arbetsuppgifter beror helt och hållet på marknadsavdelningens storlek. På en liten marknadsavdelning ska du nog räkna med att få göra det mesta och hugga i där det behövs medan du på en större avdelning kan få assistera befintliga specialistroller. Isabelle Lindblad, har jobbat som marknadsassistent i två olika organisationer - oavsett storlek på avdelning har hon i båda sina roller haft en funktion som spindeln i nätet – länken mellan olika delar av organisationen/teamet.

vilka egenskaper efterfrågas? 

En egenskap som efterfrågas i många annonser är just förmågan att kunna hantera många uppgifter samtidigt, på en marknadsavdelning löper projekt och kampanjer parallellt och alla marknadsföringsåtgärder kräver viss koordinering. Hanna menar att hon tror det är fördelaktigt att du trivs med att jobba mot deadlines och att det lite beroende på hur mycket du jobbar med framtagning av material, har ett kreativt och estetiskt sinne/intresse. Isabelle betonar också vikten av att som marknadsassistent vara flexibel och drivas av att få lära sig nya saker, hon säger också:

”Sist med inte minst kommer du långt med höga ambitioner och mycket pondus!”

Lönestatistik

Nyfiken på vad du kan tjäna?

Medianlönen ligger på 25 000 kr enligt lönestatistik.se som låter samla data från yrkesverksamma runt om i landet med titeln marknadsassistent. Lönemodellen för en marknadsassistent beror på om tjänsten är fast (heltid/deltid) eller följer en timanställning.

Efterfrågan

Hur många jobb finns det?

I skrivande stund finns 88 lediga tjänster i kategorin marknad/information/media. Precis som du kanske misstänker är antalet roller lika många som lediga annonser – ta en titt i listan, kanske hittar du en helt ny roll eller en roll vars arbetsuppgifter du inte visste fanns?

Yrkestitel

Finns andra yrkestitlar som liknar?

Marknadskoordinator är en titel vars arbetsuppgifter är mycket lika de för rollen som marknadsassistent.

Vad ska jag ha för utbildning? 

På denna fråga är marknaden lite tudelad. Många arbetsgivare efterfrågar kandidater med en akademisk/teoretisk bakgrund inom ex. marknadsföring/kommunikation medan andra arbetsgivare precis som Hanna belyser uppmuntrar praktiska utbildningar från nishade yrkeshögskolor. Det är två ganska skilda vägar att ta. Där båda har sina fördelar och nackdelar. Mattias Stenberg, Konsultchef på Academic Work säger såhär om saken:

Min erfarenhet är att kunder väger arbetslivserfarenhet tyngre än utbildning, men visst finns det kunder som gärna ser att kandidaten har en akademisk examen – på samma sätt som det finns de som föredrar en utbildningsbakgrund från en yrkeshögskola som ex. Berghs”

Självklart spelar tidigare erfarenhet stor roll för denna tjänst. Isabelle betonar att en praktikplats är ett bra alternativ för att skaffa dig relevant erfarenhet. På en praktikplats kan du få möjlighet att testa på och bekanta dig med för rollen användbara verktyg som ex. Photoshop och Powerpoint.

Vilka möjligheter finns i framtiden? 

För någon som jobbat som marknadsassistent finns otroliga möjligheter. Enligt Hanna spelar det mindre roll vad du går vidare till för roll - den största skillnaden är huruvida du går ifrån att vara den som ”producerar” till att vara den som ”planerar" med andra ord: ansvar. Hon tror också att det är vanligt att man går vidare till en specialistroll ex. grafiker eller ansvarig för sociala medier, innehåll, annonsering eller den digitala närvaron. 

Vi som varit med i intervjun 

Isabelle Lindblad & Hanna Olsson

Tipsa en vän!