Du missade väl inte att jag förra veckan frågade mina kollegor vad man ska tänka på när man rubriksätter sitt CV och personliga brev? Denna vecka handlar jobbfrågan istället om tekniska specifikationer. DOCX, PDF eller något helt annat – vilket filformat är bäst för din jobbansökan?

academicwork_emelie_thun_LThumb

Wordfiler kan ändras hos mottagaren

Jag föredrar PDF-filer, som jag tycker ger en snyggare layout och som dessutom ”låser” dokumentet så som du vill att det ska se ut. Med exempelvis Wordfiler händer det lätt att radavstånd och mellanrum ändras eller ser konstiga ut beroende på i vilket program din fil öppnas hos mottagaren.

- Emelie Thun, Head of Talent Acquisition

anna_fransson_LThumb

PDF är lättöverskådligt

Jag tycker om PDF då det ger en tydlig och lättöverskådlig blick över CV:t samt att det ser proffsigare ut. När vi gör kandidatpresentationer för våra kunder använder vi dock oftast inte CV:t i sin helhet, och det spelar då mindre roll i vilket format kandidaten har skickat in sitt CV.

- Anna Fransson, Consultant Manager

william_wallin_LThumb

Med PDF slipper du stavningskontroll

Jag föredrar att skicka och få ansökningshandlingar i PDF-format. Jag upplever PDF-filer som smidigare att hantera, och ur ett kandidatperspektiv så slipper du oroa dig för att stavningsfunktionen i Word elakt lyser upp eventuella stav- och meningsbyggnadsfel som du missat att korrigera.

- William Wallin, Staffing and Recruitment Assistant

PDF-filer verkar alltså stå högt i kurs hos många rekryterare och underlättar ofta för dig som kandidat. I nästa vecka är det dags för vår allra sista jobbfråga i serien, och då får vi svar på huruvida man ska bifoga en bild i sin jobbansökan eller inte. Vi ses då!

Tipsa en vän