YOUNG PROFESSIONAL ATTRACTION INDEX 2017 RESULTAT

Young Professional Attraction Index, YPAI, är en undersökning som Academic Work genomför årligen i samarbete med Kantar Sifo. Syftet med undersökningen är att skapa bättre förståelse för vad young professionals, studenter och akademiker i början av karriären, anser är viktigt vid valet av arbetsgivare. Nedan presenteras resultaten från YPAI i sin korthet, för mer uttömmande fakta, tips på hur du kan attrahera rätt arbetskraft - ladda ner rapporten här nedan. 

Techbolagen i topp och produkten i fokus 

Det är tredje året som Google toppar listan över Sveriges mest ansedda arbetsgivare. På andra plats i år ligger Tesla, som tog sig direkt in på andraplatsen redan 2016, och bronset går till Spotify, som i förra årets mätning låg på en fjärdeplats. I undersökningen har drygt 11 000 respondenter medverkat och bidragit med information om varför arbetsgivarna anses vara så populära. Bland orden som förekommer ofta hos de tio företag som toppar listan finns bland annat ”Tror på och gillar produkten/tjänsten”, ”Prestigefullt” och ”Utmanande”.

Det är intressant att se att 6 av 10 företag på topplistan är IT- eller teknikbolag. Young professionals vill arbeta på företag som är med och utmanar marknaden och som bidrar till utveckling och innovation inom sitt område, något som ingår i många IT- och teknikbolags dna redan från start. Baserat på detta är det alltså inte konstigt att Google, med sitt globalt starka arbetsgivarvarumärke i en populär bransch, ligger kvar som etta på listan här i Sverige

Isabelle Ahlman

Insights Manager, Academic Work

undersökningen 2017

Undersökningen skickades ut av Kantar Sifo till vår databas med kandidater. Utskicket gjordes under våren 2017 och totalt svarade 14 445 respondenter. Undersökningen är gjord på samtliga av våra marknader i norden. Enbart i Sverige har vi fått in över 11 200 svar. 

Rapport

Publiceras den 18e September. Klicka här för att ladda ner rapporten.

Tipsa en vän