Undersökningsperiod
Undersökningen består av flertalet aktiviteter som sträcker sig över en tidsperiod på cirka 6 månader.

Förstudie
Vi genomför undersökningen på Academic Works sex marknader: Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland och Schweiz. Undersökningen är unik i förhållande till liknande studier då målgruppen, i en förundersökning, själva definierar svarsalternativen till huvudstudien – dvs. de topp 10 viktigaste faktorerna vid valet av arbetsgivare, samt de 100 mest attraktiva arbetsgivarna.
Det betyder att faktorerna och företagen varierar från år till år, liksom mellan marknaderna. Detta ger oss dock ett detaljerat och ständigt uppdaterat perspektiv på vad young professionals anser är mest attraktivt.
Förstudien inkluderar följande öppna frågor:
- Vilka är de viktigaste faktorerna när du väljer arbetsgivare?
- Vilka företag eller organisationer vill du helst jobba hos?
Utifrån nästan 8500 skriftliga svar och nomineringar sammanställer vi en lista över de 10 viktigaste faktorerna och en topplista över arbetsgivare för varje marknad. Resultatet från förundersökningen ligger sen till grund för svarsalternativen i huvudundersökningen.
YPAI Score
I huvudundersökningen mäter vi YPAI Score, ett modernt och unikt mått på ett företags anseende. Detta mått har utvecklats i samarbete med Kantar Sifo baserat på deras faktoranalys av över 23 000 internationella intervjuer om varumärkesuppfattning. Måttet är uppbyggt på tre lika viktade delar: företagets rykte, deras upplevda framgång inom sitt område och villighet att jobba hos arbetsgivaren.
Respondenterna får som första steg svara på hur väl de känner till arbetsgivarna på listan. Detta för att säkerställa att endast de respondenter som känner till en arbetsgivare får svara på de frågor som formar arbetsgivarens YPAI Score.

Validitet
Varje lokal undersökning har haft en stor mängd respondenter, mellan 1000-6200, för att möjliggöra en grundjämförelse. Målgruppen för undersökningen är young professionals – studenter och akademiker i början av karriären – och de flesta svar kommer från vårt eget nätverk av konsulter och kandidater. För att höja undersökningens validitet utför vi flera åtgärden såsom viktning och variansstudier. Dessa åtgärder stärker slutsatserna I YPAI-rapporterna i termer av deras generaliserbarhet.
Med hjälp av Kantar Sifo genomförs en viktning av respondenterna för att matcha lokala variationer hos målgruppen när det gäller kön, ålder och studieområde. Uppgifterna hämtas från varje lands nationella statistikbyrå.
Utöver detta utförs en separat valideringsstudie i Kantar Sifos egna slumpmässigt utvalda panel av young professionals, för att jämföra och studera avvikelser mellan deras databas och våra respondenter. Resultaten slås sedan samman för att bilda en starkare grund för generaliseringar inom målgruppen.