Vi har just nu problem med vår telefonväxel. Vill du komma i kontakt med oss är du välkommen att använda chatten här på vår webb eller maila oss på info@academicwork.se så hjälper vi dig så snabbt vi kan.
Hero image

Onboarding

När rekryteringsprocessen är klar och ni har hittat rätt person för tjänsten är det dags för onboarding. Sett från medarbetarens perspektiv är det här en väldigt spännande period, men det kan också kännas läskigt och utmanande. Utöver att sätta sig in i helt nya arbetsuppgifter och bekanta sig med era system, ska medarbetaren även lära känna sina nya kollegor och er arbetskultur. För att hen ska känna sig trygg och komma in i rollen så snabbt som möjligt är det viktigt att du som arbetsgivare skapar en bra onboardingprocess.

Kontakt

För att lyckas med onboardingen är det viktigt att ni har en plan för er nya medarbetare. På så sätt ser ni till att hen känner sig väl omhändertagen och får en tydlig uppfattning över hur de första veckorna på jobbet kommer se ut.

Här har vi samlat det viktigaste du som arbetsgivare bör tänka på för att göra onboardingen så bra som möjligt.

Onboarding på distans

En av de saker vi lärt oss av pandemin är att det mest går att göra digitalt – så länge vi har rätt förutsättningar och verktyg. Även om det känns enklare att utföra onboardinen på kontoret, där du får chansen att träffa medarbetaren fysiskt, finns det lika goda förutsättningar att ge en bra introduktion på distans. Vi har satt ihop en checklista med saker att tänka på.

1. Tydliga förberedelser

  • Börja med att skriva en lista över vilken utrustning medarbetaren behöver, och beställ det ni inte har på lager.
  • Se till att medarbetaren har tillgång till alla verktyg och system.
  • Informera medarbetarna om er nya kollega. Berätta om rollen och varför hen är rätt person för tjänsten.

2. Introduktionsprogrammet

Det är viktigt att medarbetaren får veta vad hen ska göra under sin första tid på företaget. Ett introduktionsprogram ger en tydlig överblick och kan användas både i förberedelserna för och under själva onboardingen.

Introduktionsprogrammet bör innehålla:

  • En lista över vilka projekt medarbetaren kommer vara involverad i.
  • En lista över de viktigaste kontaktpersonerna. Skriv även ner vilka personer medarbetaren ska boka uppstartsmöten med.
  • En introduktion av medarbetarens nya mentor, och information om inplanerade möten med denne.
  • En översikt över de möten, utbildningar och kurser medarbetaren ska delta i under sin första månad.
  • En kort introduktion av företaget.

3. Kurser och introduktionsmöten

Som ny medarbetare finns det mycket att lära, både om sin roll och om företaget i stort. Skapa därför en plan över vilka kurser och introduktioner medarbetaren ska delta i.

Förslag på teman och innehåll:

  • Introduktion av organisationen: historia, mission och vision, värderingar, produkter och tjänster.
  • Introduktion till rollen och arbetsuppgifterna.
  • Ansvarsområden och mål.
  • Förväntningar, prestation och samarbete mellan chef och medarbetare.
  • Teamet och teamets uppbyggnad.

4. Pre-boarding

  • Ring medarbetaren en vecka innan första arbetsdagen för att välkomna hen och gå igenom eventuella förberedelser.
  • Skicka ett välkomstmail där du bifogar introduktionsprogrammet och annan information som är viktig att ta del av innan första dagen.

Den sociala arbetskulturen

Utöver att se till att medarbetaren får tillgång till all information och utbildning som krävs för att komma igång i rollen är det viktigt att ge en introduktion till den sociala arbetsmiljön. Initiera gärna sociala aktiteter för hela teamet, exempelvis ett quiz, en afterwork eller ett gemensamt träningspass. På så sätt får er nya kollega möjlighet att knyta kontakt med sina nya arbetskamrater.