Vi har just nu problem med vår telefonväxel. Vill du komma i kontakt med oss är du välkommen att använda chatten här på vår webb eller maila oss på info@academicwork.se så hjälper vi dig så snabbt vi kan.
AW-group-desk-head-details-520x600_(2).jpg
Kundcase

Case study International Academy for Salesforce

Salesforce är en av världens snabbast växande plattformar för datadrivna kundrelationer och efterfrågan på Salesforcekompetens både i Norden och Europa är enorm. Bara i Sverige väntas molnekonomin skapa 43 000 nya jobb till 2026 visar en ny rapport. För att bemöta kompetensbehovet samarbetar Salesforce sedan 2018 med AW Academy och Academic Work för att rekrytera och utbilda individer med vitt skilda bakgrund för en ny karriär med digital kompetens inom ekosystemet. Läs mer om samarbetet i denna case study.

Bakgrund 

Med miljoner användare världen över har Salesforce snabbt växt till den ledande CRMplattformen som länkar samman företag och deras kunder i den digitala tidseran. Distansarbete, digitalt kundengagemang och hållbarhetsinsatser blir allt vanligare och molnrelaterad teknik är en viktig kugge i den pågående digitala transformationen. 

Under de kommande fyra åren är vi på Salesforce på en tillväxtresa som kommer dubblera storleken på vårt företag. Samtidigt förutspår IDC att vi och ekosystemet runt Salesforce kommer generera 4.2 miljoner nya jobb världen över. Med det sagt uppskattar vi samarbetet med AW Academy och Academic Work. Deras lösning med rekrytering och intensivutbildning adderar nya medarbetare in i ekosystemet och skapar den kompetens som våra kunder behöver för att fortsätta sin digitaliseringsresa, säger Måns Jonsson, Regional Vice President for Alliance and Channels at Salesforce in Northern Europe. 

Utmaningen 

Efterfrågan på Salesforceadministratörer, utvecklare, arkitekter och konsulter är hög och fortsätter att öka - men kompetensen är svår att hitta.  

Under de senaste två åren har vårt ekosystem av partners och kunder mer än fördubblats i relation till efterfrågan på den svenska marknaden. Att så många söker sig till Academy for Salesforce är ett tecken på Salesforces relevans i att skapa nya jobb som teknisk plattformsleverantör, säger Christian Conradsen, Country Leader Alliances & Channels på Salesforce Sverige. 

Digitaliseringstakten ökar och driver på behovet av digital kompetens. Traditionella utbildningar och rekryteringskanaler är inte tillräckliga för att mätta det behov av Salesforcekompetens som behövs i den takt den behövs.  

Det är väldigt spännande att följa utvecklingen inom molntjänster och alla viktiga jobb Salesforce skapar. Att vi då kan bidra med en lösning och kan erbjuda motiverade individer en snabb väg till ny digital kompetens och fylla kompetensgapet i ekosystemet känns fantastiskt, säger Fredrik Bardon, Managing Director på AW Academy. 

Lösningen 

Sedan 2017 har AW Academy och Academic Work samarbetat med Salesforce för att erbjuda motiverade individer med befintliga IT-kunskaper såväl som karriärbytare en snabb väg in i ekosystemet via reskillingprogram. Över 100 deltagare i 5 länder har rekryterats och genom ett 12veckorsprogram lärt sig plattformen, tagit certifieringar och slutligen börjat jobba hos både partnerföretag och slutkund med skarpa projekt.  

AW Groups koncept av ett framgångsrikt snabbspår till digital kompetens är ett fantastiskt sätt att reskilla människor för framtidens arbetsliv och nya karriärvägar, säger Måns Jonsson, Regional Vice President for Alliance and Channels at Salesforce in Northern Europe.    

 Via Accelerated Learning får deltagarna en brant utvecklingskurva via praktiska övningar, teamwork och kontinuerlig feedback. Det senaste programmet hade deltagare från 5 länder, gavs remote med digitala verktyg och förberedde deltagarna för examen och så småningom sina uppdrag runt om i Norden och Tyskland. 

Resultatet 

Under utbildningen förbereds deltagarna att stötta slutkunder och partners i deras arbete med Salesforceplattformen. I tillägg till teknisk kunskap och certifieringar läser de även soft skills block i presentations- och kommunikationsförmåga. De sista två veckorna genomförs ett omfattande examensprojekt för att knyta samman all kunskap och genomföra ett projekt från A-Ö. Jesper Klang har varit huvudlärare för de senaste programmen och examinerade nyligen den första internationella klassen, såhär säger han på examensdagen.  

Det har varit en galen men fantastisk tid med mycket känslor. Samtidigt som det känns som ni precis börjat, är det också som att det har gått jättelång tid för ni har lärt er och utvecklats så mycket under dessa 12 veckor. Men det här är verkligen inte slutet, utan bara början på er nya spännande karriär där ni kommer fortsätta lärandet varje dag. 

Tascha från Danmark är en av deltagarna i programmet. Hon har tidigare arbetat på Köpenhamns flygplats med passagerarservice och länge drömt om ett karriärbyte till IT, med Salesforceprogrammet blev drömmen verklighet.  

Det har varit en fantastisk resa, otroligt lärorik och utmanande på bästa möjliga sätt. Den mest utmanande delen är den mentala aspekten, att slutföra ett sånt omfattande program på 12 veckor. Det är tufft, intensivt och saker går inte alltid som du vill. Jag har lärt mig otroligt mycket på kort tid, haft roligt under lektionerna, blivit mentalt utmanad och lärt mig arbeta i ett innovativt och fantastiskt CRM-system. När man slår ihop 20 otroligt motiverade personer tillsammans i ett program, sker magi, miljön är inspirerande och fenomenal, berättar Tascha.  

Många kunder har genom året tagit in konsulter från Salesforceprogrammet, en av de är Accenture i Norge. 

Samarbetet med AW Academy är ett bra sätt att rekrytera kompetenta Salesforcekonsulter som är värdeskapande och bidrar med innovation hos våra kunder. I tillägg är det positivt att se det stora intresset för att byta karriär och lära sig digital kompetens. Det är viktigt för att kunna möta framtidens behov, berättar Inger Johansen, Salesforce Lead hos Salesforce-partner Accenture Norge. 

Via samarbetet mellan Salesforce, AW Academy och Academic Work erbjuds motiverade individer en snabb väg till ny digital kompetens samtidigt som ekosystemet säkerställer ny och rätt talang i ett långsiktigt perspektiv. 

För mer information kontakta oss här. Eller lämna dina uppgifter i formuläret nedan så återkommer vi. 

Om Salesforce

Salesforce är erkända som ett av världens mest innovativa företag och har blivit hyllade världen över för sina molnbaserade CRM-plattformslösningar. Salesforce grundades 1999 och har sitt huvudkontor i San Fransisco men finns idag med kontor världen över där fler än 150 000 företag använder deras plattform. Inte nog med att de blivit hyllade som ett av världens mest innovativa företag av Forbes så kammade de även hem första platsen på Fortune’s lista med topp 100 företagen att jobba på.  

Kundcase