My profile
My profile
Academyexpand_more
För karriärbytareexpand_more
För företagexpand_more
För jobbsökandeexpand_more
För företagexpand_more
Hitta rätt medarbetareexpand_more
Bygg nödvändig kompetensexpand_more
Stärk er attraktivitet som arbetsgivareexpand_more
Varför välja Academic Work?expand_more
Guider och artiklarexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
Hero image
I karriären

Maryna – ingenjören med en förkärlek för bilar

Med tre utbildningar i bagaget och fyra och ett halvt språk på CV:t är Maryna väl förberedd för en rad olika yrkesroller. Men det är bilindustrin som lockar mest och även inom det området hennes karriär tog fart. Idag är Maryna anställd av Academic Work och arbetar som inköpskonsult för en välkänd biltillverkare i München. Läs mer om hennes karriärresa här!

Maryna

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

Det finns definitivt en vardagsrutin, men jag kan inte påstå att varje dag är den andra lik. Jag arbetar i ett internationellt och tvärfunktionellt team som involverar olika typer av aktiviteter, bland annat projektledning och förhandling (både om pris och avtal). Mitt arbete har en direkt inverkan på bolagets räkenskapsår, vilket innebär att jag har ett stort ansvar.

Hur kommer det sig att du hamnade just här?

Jag har faktiskt tre universitetsexamina: en kandidatexamen i lingvistik, en examen i ingenjörsteknik och en masterexamen i företagsekonomi. Jag hanterar med andra ord både bokstäver och siffror, vilket är väldigt hjälpsamt i mitt jobb. Jag testade så många saker jag kunde när jag var yngre, och hade en mängd olika jobb under mina studentår. Tack vare mina språkstudier pratar jag fyra och ett halvt språk, vilket är väldigt bra när jag ska förhandla med internationella företag. Min ingenjörsexamen har hjälpt mig mycket, eftersom det krävs viss teknisk kompetens för att förstå produkten och hur den fungerar. Min masterexamen i ekonomi gör dessutom att jag klarar ”siffrornas magi”.

I Tyskland är det vanligt att arbeta på ett företag under tiden du studerar. Du arbetar deltid under läsåret och heltid under lov. Jag började arbeta deltid hos en biltillverkare samtidigt som jag läste min kandidatexamen, ungefär som en praktik. Jag ville ta klivet in i bilindustrin så tidigt som möjligt, eftersom jag visste att det var där jag ville arbeta. Efter ett tag började jag arbeta för en av företagets största regionala utrustningsleverantörer, för att få förståelse för hur branschen fungerar ur ett leveransperspektiv. Därefter bytte jag tillbaka.

Vilka delar av ditt jobb tycker du mest om? Vad är mest spännande att jobba med?

Tja, det är själva branschen i sig. Många kvinnor inser inte hur spännande det kan vara att arbeta inom bilindustrin. Du möter otroligt många extraordinära människor och lär mycket av dem. Genom att träffa dessa människor får du stor möjlighet att växa på både ett professionellt och personligt plan. Det är väldigt fascinerande men också komplext, internationellt och innovativt.

Upphandlingar innebär ett enormt ansvar och du måste hantera globalt beslutsfattande. Jag kan förstås inte tala för alla, men jag gillar det verkligen. Det är inte bara ett tekniskt jobb – du får hela paketet.

Vilka hårda kompetenser krävs i ditt jobb?

Att kunna hantera Excel, PowerPoint och alla andra grundläggande Microsoft Office-verktyg är ett måste och någonting som förväntas av dig som young professional. Analytiska kunskaper är också viktiga, eftersom du måste förstå den strategiska delen av arbetet. Att förhandla är en annan väsentlig kunskap. I mitt jobb förhandlar jag varje dag – ett samtal med en leverantör innebär också en förhandling.

Det krävs även att du är bra på att ta beslut och vågar ta risker, eftersom varje beslut innebär någon form av risk. Sist men inte minst behöver du kunskap inom projektledning – det finns många seminarier i och utanför skolan där du kan lära dig detta – samt en god förståelse för den teknik du arbetar med.

Vilka mjuka kompetenser är nödvändiga för att lyckas i ditt jobb?

Det är viktigt att ha ett professionellt nätverk, och för att nätverka måste du kunna kommunicera. Därför skulle jag nog säga att kommunikation hamnar högst upp på listan. För att styra förhandlingsprocessen i rätt riktning måste du även vara bra på att övertala och påverka människor.

Att hantera relationen med dina leverantörer är också viktigt, vilket på sitt sätt handlar om kommunikation och övertalningsförmåga. Du bör dessutom kunna ta hand om interna intressenter, enkelt uttryck innebär det att du ska göra alla nöjda. Men viktigast av allt är hur du håller din chef på gott humör!

Vilka råd vill du ge andra som är på gång att ta klivet ut i karriären?

Jag har alltid försökt vara ärlig mot mig själv och ta reda på vad som gör mig lycklig. Hur kan jag kombinera min personlighet och mitt jobb? Arbetet är en stor del av livet eftersom det är någonting du gör varje dag. Försök ta reda på vem du är och vad som gör dig lycklig. Försök sedan kombinera det med dina personliga färdigheter för att hitta ett yrke som är rätt för just dig.

Om du har möjlighet rekommenderar jag att du skaffar så mycket internationell erfarenhet som möjligt. Utöver utbildningen får du då möjlighet att bredda ditt nätverk, något som hjälper dig enormt mycket i framtiden.

Slutligen rekommenderar jag att kontakta människor direkt. Jag har insett att jag bara är en av väldigt många. Det finns fler som jag, som har samma utbildning och samma mål — så hur kan jag göra för att skilja mig från mängden? Jag ringde till och med upp personer jag inte kände för att undersöka olika möjligheter och presentera mig själv. Tänk på att inte vara rädd. Allt är möjligt. Ja, allt är faktiskt möjligt!