I karriären

Så bytte Tascha karriär på 12 veckor

Efter att ha arbetat över 10 år inom kundservice drömde danska Tascha om ett karriärbyte. För att förverkliga drömmen sökte hon till intensivutbildningen Academy for Salesforce. I somras startade hon den 12 veckor långa resan för att lära sig världens mest populära CRM-plattform – och kan idag titulera sig som certifierad Salesforce-konsult.

Från Kastrup till Salesforce-konsult på Capgemini

Tascha har en lång bakgrund inom kundservice och har de senaste fem åren arbetat som Passenger Dispatcher på Köpenhamns flygplats. Ett karriärbyte har länge lockat, men däremot inte en 3-årig universitetsutbildning för att göra det. När hon fick upp ögonen för AW Academy såg hon direkt en unik möjlighet att förverkliga drömmen om ett karriärbyte till IT-branschen, och hade den motivation som krävdes för att göra det snabbt och effektivt.

”Min passion är att ständigt lära mig nya saker och utveckla mina personliga och professionella kompetenser – som exempelvis en ny maträtt i köket, random facts, eller mer användbara kompetenser som att lära mig ett nytt IT-system."

Möjlighet att göra karriär internationellt

Salesforce-programmet var ett självklart val för Tascha. Hon har alltid sett Salesforce som ett innovativt företag där hon kan utvecklas, fortsätta sin karriär bortom nationella gränser och arbeta med ambitiösa och inspirerande kollegor.

– Det har varit en fantastisk resa, otroligt lärorik och utmanande på bästa möjliga sätt. Jag ska dock inte sticka under stol med att programmet också varit mycket krävande. Det har därför varit en riktig känslomässig berg-och-dalbana, men det är helt klart värt det!

Deltagare från fem olika länder

Med deltagare från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland anser Tascha att de fått flera perspektiv i grupparbetena och fungerat fantastiskt bra ihop i klassen, med många roliga stunder tillsammans.

– Det mest intressanta med resan är det faktum att jag blivit introducerad till en helt ny värld, världen av IT och Salesforce. Den mest utmanande delen måste jag säga är den mentala aspekten att slutföra ett så omfattande program på 12 veckor.

Slutprojekten – här får deltagarna använda sina nyvunna kunskaper

De sista två veckorna under utbildningen genomför deltagarna examensprojekt. Tascha och två andra deltagare tog fram en hemsida som bygger på Salesforce-plattformen. Hemsidan visade flera komplexa lösningar på hur företaget “Dunkin” kan få en bra överblick över sin försäljning och sina kunder. Tascha berättar att hon lärt sig otroligt mycket under tiden de arbetat med sitt slutprojekt och att de haft riktigt roligt ihop.

– Det jag absolut kommer ta med mig från dessa två veckor är att övning ger färdighet.

Övriga examensprojekt i klassen har visat hur företag kan effektivisera sitt arbete genom att skapa bättre och smidigare system som bygger på Salesforce-plattformen. Alla grupper i programmet har skapat och tagit fram olika lösningar som går att applicera direkt i praktiken. Dessa projekt har inte bara imponerat på lärarna som är experter inom området, utan även på deltagarnas framtida chefer hos de inhyrande företagen.

Konsultuppdrag via Academic Work

Efter examen startar deltagarna ett konsultuppdrag via Academic Work i Salesforce ekosystem. Inhyrande kunder är Axis, Bonnier News, Sandvik Group och E.ON . För Tascha innebär karriärbytet ett nytt kapitel som Salesforce-konsult på Capgemini, där hon ser fram emot att fortsätta utvecklas, utmanas och lära sig nya saker.

– Programmet har förberett mig professionellt och mentalt på att ta mig an vilka utmaningar som än kommer, berättar Tascha.

Vill du veta mer om Academy for Salesforce? Läs mer här!

Tipsa en vän!