My profile
My profile
Academyexpand_more
För karriärbytareexpand_more
För företagexpand_more
För jobbsökandeexpand_more
För företagexpand_more
Hitta rätt medarbetareexpand_more
Bygg nödvändig kompetensexpand_more
Stärk er attraktivitet som arbetsgivareexpand_more
Varför välja Academic Work?expand_more
Guider och artiklarexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
säga upp sig
I karriären

Att säga upp sig – det här ska du tänka på

Ska du avsluta din anställning? Till att börja med, grattis och lycka till på ditt nya äventyr! Kanske har du fått nytt jobb, bestämt dig för att starta eget eller så är framtiden inte bestämd. Oavsett vad är det dags att låta din chef och dina kollegor få veta att du ska sluta.

Ha koll på din uppsägningstid

Ta reda på vad som gäller kring uppsägningstid och andra avtalsbestämmelser i ditt anställningsavtal. Om företaget är anslutet till ett kollektivavtal hittar du uppsägningstiden där. Ofta påverkas uppsägningstiden av hur länge du arbetat på företaget, men 1-3 månader är det vanliga. Se därför till att du är ute i god tid, både för din egen och din arbetsgivares skull – det känns förmodligen bättre för dig om din nuvarande arbetsgivare hinner hitta en ersättare innan du slutar. Har du istället ett avtal där du riskerar att få sluta direkt kan det istället vara bra att planera din uppsägning så att du inte står utan pengar en månad.

Förberedelse är A och O

Vi vet att det kan kännas nervöst att säga upp sig, därför är det bra att förbereda sig på rätt sätt. Fundera på vad du ska säga och inte i mötet med din chef. Att börja prata om allt du tyckt varit dåligt är ingen bra idé. Du ska såklart vara ärlig i varför du väljer att gå vidare, men du vill inte att det du säger ska påverka din möjlighet att få med dig en god referens. Håll dig därför kortfattad när du berättar varför du valt att gå vidare. Lägg istället fokus på att tacka för de möjligheter och lärdomar du fått, gör ett positivt sista intryck!

Tänk också igenom vilka frågor du kan få och förbered dina svar. Vad ska du exempelvis svara om din chef kommer med ett motbud, erbjuder dig en annan tjänst eller högre lön? Fundera på om det finns något som kan få dig att stanna och hur du i så fall ska hantera det under mötet.

Skriftlig uppsägning

När du väl sagt upp dig är det viktigt att bekräfta uppsägningen skriftligen, förslagsvis i ett mail. Detta för att du, om det mot förmodan skulle uppstå oenigheter, kan bevisa din uppsägning. Hos vissa företag finns det en färdig mall att fylla i, om inte kan din skriftliga uppsägning exempelvis se ut såhär:

Datum

Mottagare

Jag vill meddela att jag idag säger upp min anställning hos XX. Min sista anställningsdag blir den XX månad 20XX.

Hälsningar

Xxxxx Xxxxxxx

Om det ändå känns jobbigt att säga upp sig

Du har förberett dig på alla sätt du kan och övat på samtalet med din chef i förväg, ändå känns uppsägningssamtalet jobbigt. Det är svårt att säga upp sig, av flera anledningar. Kom ihåg att du alltid kan vända dig till HR-avdelningen på det företag du jobbar på. De kan hjälpa dig att förbereda dig inför din uppsägning.

Glöm inte att be om ett anställningsintyg

Har du sagt upp dig, arbetat dina sista dagar och ska precis lämna in nycklarna? Bra jobbat! Men glöm inte att be om ett anställningsintyg innan du slutar, som beskriver dina arbetsuppgifter och hur länge du arbetat på företaget. Det är även fördelaktigt att be om ett anställningsbetyg, som är lite mer detaljerat och innehåller en rekommendation från din chef.

Och sist av allt...

När du väl har sagt upp dig, glöm inte bort att fira! Nya spännande äventyr väntar runt hörnet – njut och var stolt över dig själv!