I karriären

Hur säger jag upp mig?

Till att börja med, grattis och lycka till på ditt nya äventyr! Kanske har du fått nytt jobb, bestämt dig för att starta eget eller så är framtiden inte bestämd. Oavsett vad är det dags att låta din chef och dina kollegor få veta att du ska sluta.

Ha koll på ditt avtal

Ta reda på vad som gäller kring uppsägningstid och andra avtalsbestämmelser som kan påverka din uppsägning. Se till att du är ute i god tid, både för din egen och din arbetsgivares skull – det känns förmodligen bättre för dig om din nuvarande arbetsgivare hinner hitta en ersättare innan du slutar. Har du istället ett avtal där du riskerar att få sluta direkt kan det istället vara bra att planera din uppsägning så att du inte står utan pengar en månad.

Förberedelse är A och O

Fundera på vad du ska säga och inte i mötet med din chef. Att börja prata om allt du tyckt varit dåligt är ingen bra idé. Du ska såklart vara ärlig i varför du väljer att gå vidare, men du vill inte att det du säger ska påverka din möjlighet att få med dig en god referens. Håll dig därför kortfattad när du berättar varför du valt att gå vidare. Lägg istället fokus på att tacka för de möjligheter och lärdomar du fått, gör ett positivt sista intryck!

Tänk också igenom vilka frågor du kan få och förbered dina svar. Vad ska du exempelvis svara om din chef kommer med ett motbud, erbjuder dig en annan tjänst eller högre lön? Fundera på om det finns något som kan få dig att stanna och hur du i så fall ska hantera det under mötet.

Om det ändå känns jobbigt

Du har förberett dig på alla sätt du kan och övat på samtalet med din chef i förväg, ändå känns uppsägningssamtalet jobbigt. Det är svårt att säga upp sig, av flera anledningar. Kom ihåg att du alltid kan vända dig till HR-avdelningen på det företag du jobbar på. De kan hjälpa dig att förbereda dig inför din uppsägning.

När du väl har sagt upp dig, glöm inte bort att fira! Nya spännande äventyr väntar runt hörnet – njut och var stolt över dig själv!

Tipsa en vän!