Vad är din superkraft? Är du bra på att förhandla? Gillar du att tävla? Account Manager, Key Account Manager, försäljningsansvarig eller säljare – kärt barn har många namn. Account Manager är en roll som finns på de flesta företag, kanske är det till och med den viktigaste positionen för många företag. En säljares ansvarsområden består nämligen till stor del av att bidra till ökad försäljning och därmed öka företagets tillväxt. Här berättar våra kollegor Anton och Josephine om vad det innebär att jobba som säljare, eller Account Manager som vi på Academic Work säger.
Som Account Manager har du ofta resultatansvar och arbetar därmed mycket med målsättning och måluppföljning. Arbetet handlar i stort om att skapa relationer med nya kunder och bygga långsiktiga relationer med befintliga. Vi listar fem arbetsuppgifter som vanligtvis ingår i rollen:
Sökandet efter nya kontakter både bland kunder du redan bearbetar, men också mot potentiella nya kunder som inte handlat eller tagit hjälp av er tidigare.
Ringa/besöka kunder och boka in framtida möten.
Under mötet hos kund sker införsäljningen av tjänsterna och produkterna. Syftet med ett säljmöte kan vara att bygga en relation, göra en behovsanalys eller bara lämna ett avtryck.
Ta en strategisk roll och se över framtida behov hos dina kunder.
Genom att involvera affären i den interna organisationen får du förutsättningar för att projektet ska lyckas.
Det känns som att du driver ditt eget bolag i bolaget. Du äger dina kunder och ansvarar för att driva rätt aktiviteter för att skapa resultat över tid!
Anton Ringström, Sales Team Manager, Academic Work
Enligt Josephine är driv, nyfikenhet och att vara resultatinriktad viktiga egenskaper som Account Manager. Anton håller med om att driv är viktigt, och tillägger att kommunikation och mod är exempel på egenskaper som är viktiga för att du ska trivas i rollen.
– Som Account Manager behöver du ha en inre drivkraft och motor. Du skapar din egen framgång och ansvarar fullt ut för din försäljning. Du behöver vara en kommunikativ person som också är orädd och jobbar ihärdigt över tid för att skapa resultat, förklarar Anton.
Våra Account Managers på Academic Work har väldigt olika bakgrunder – vi har alltifrån flygvärdinnor till hockeyspelare. Utbildning och tidigare erfarenhet är mindre avgörande, personlighet och potential värderas betydligt högre. Anton och Josephine är eniga om att det snarare är din drivkraft och vilja att lära dig som är det viktiga, och att du lär dig det mesta under arbetets gång.
– Jag själv kommer från en bakgrund som yrkesmilitär och hade ingen bakgrund inom försäljning när jag började. Med rätt inställning är allt möjligt!
Det bästa med att jobba som Account Manager på Academic Work är att jag lär mig något nytt varje dag och får förutsättningar för att ständigt utvecklas och utveckla mina egna kundföretag. För att inte nämna alla fantastiska kollegor!
Josephine Ewerbring, Senior Account Manager, Academic Work
– Jag skulle säga att det blir vad du gör det till och vad du brinner för, för att inte nämna fördjupning inom sälj. Du lär dig otroligt mycket i arbetet och får träffa nya branscher och organisationer dagligen. Vanliga utvecklingsmöjligheter, för att nämna några få, är Sales Coach, Sales Team Manager, Sales Manager, Region Sales Manager, Branch Manager och Sales development Specialist, förklarar Josephine.
Enligt Anton är konsten att bedriva försäljning en utvecklingsmöjlighet i sig, och när du blir varm i kläderna finns flera karriärmöjligheter.
– Du kan till exempel axla rollen som Sales Coach där du hjälper nya Account Managers i deras utvecklingsresa. Du kanske vill gå mot en säljchefsroll där du får personalansvar över en grupp Account Managers. Möjligheterna är oändliga!
Kunskap är en konkurrensfördel, och vi vet att det krävs både utbildning, bra ledarskap och hårt arbete för att bli en toppsäljare. På Academic Work går du som Account Manager vårt kompetensutvecklingprogram Career steps för att både utvecklas i din roll, på företaget och som person. I programmet kopplas prestation, ansvar, träning och förmåner samman för att ta dig till nästa karriärsteg. Ju längre du kommer i programmet desto mer belönas du med ökat ansvar, utökade förmåner och nya kompetens- och utbildningsmöjligheter. Genom Career Steps får du rätt förutsättningar att prestera där du är idag, för att kunna ta nästa steg i din utveckling imorgon. Här är några olika exempel på roller att ta dig an längre fram:
Vill du ta nästa karriärkliv och jobba som Account Manager på Academic Work? Vi söker löpande fler Account Managers som vill och vågar driva vår verksamhet framåt. Hos oss blir du del av ett drivet säljteam där du får möjlighet att växa och utvecklas på både ett personligt och professionellt plan. Är du redo att ta dig an utmaningen?
Vilken lön har en Account Manager?
Lönen för en Account Manager är i genomsnitt 28 500 kronor i ålderskategorin 18-24 år, enligt siffror från Statistiska Centralbyrån.
Efterfrågan - hur många jobb finns det?
Enligt Arbetsförmedlingen råder liten konkurrens de närmaste 5 åren.
Vilka yrkestitlar finns det inom försäljning?
Account Manager, säljare, företagssäljare, Key Account Manager, försäljningsansvarig, kundansvarig eller projektledare inom försäljning/marknad är några exempel.