Är du lättdistraherad, expert på att skjuta upp saker eller har svårt att få tiden att räcka till? Vi har sammanställt en lista med några enkla knep för att öka din produktivitet på jobbet.
Dagens möjligheter att göra kalendern tillgänglig för kollegor har både för- och nackdelar. Det öppnar upp för dialog, men kan också tolkas som en möjlighet för andra att boka in möten när du själv hade tänkt använda tiden till annat. Istället för att alltid låta din kalender vara tom mellan möten, boka in tid för att sköta vissa arbetsuppgifter. På så vis undviker du att bli avbruten när du behöver fokusera eller slutföra något viktigt.
Ring det där samtalet du är nervös inför först, eller ta tag i den där kluriga uppgiften direkt när du kommer till jobbet. Det är nämligen dessa uppgifter du mest troligt kommer skjuta upp och fortsätta gruva dig inför annars. Tar du itu med dessa direkt kommer resten av dagen eller veckan sannolikt kännas betydligt lättare och roligare.
Du hade två veckor på dig men ändå sitter du med uppgiften i sista minuten. Känner du igen dig? Många presterar bättre under press och blir mer produktiva ju kortare tid de har på sig. Om du är en av dem, sätt kortare deadlines för dig själv! Syftet är att slippa den negativa stressen kopplad till den riktiga deadlinen, och att undvika tvivel och överarbete.
Ett ständigt plingande i telefonen och nya e-postmeddelanden som ramlar in stup i kvarten. Inte konstigt att du har svårt att fokusera! Testa stänga av aviseringar för att inte tappa fokus från det du håller på med. Avsätt istället tid för att kolla din e-post eller andra kanaler under dagen.
Oavsett hur många work-life hacks du tagit del av eller försöker tillämpa kan fokus och arbetslust ibland sina. Här följer två knep att testa nästa gång det händer:
Att sätta en tidsram och ställa en timer kan hjälpa dig hålla fokus. Dessutom är det ett bra sätt att påminna dig själv om att ta rast.