My profile
My profile
Academyexpand_more
För karriärbytareexpand_more
För företagexpand_more
För jobbsökandeexpand_more
För företagexpand_more
Hitta rätt medarbetareexpand_more
Bygg nödvändig kompetensexpand_more
Stärk er attraktivitet som arbetsgivareexpand_more
Varför välja Academic Work?expand_more
Guider och artiklarexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
business transformation
Re:work

Innovation & affärstransformation under covid-19

Just nu jobbar många företag hårt, med alla tillgängliga medel, för att hitta nya affärsmöjligheter och anpassa sig till den nya verkligenhet vi lever i. Alla vet att det är en krävande uppgift att förändra ett företag – att det kräver rätt strategi, rätt kompetenser och uthållighet. Så, hur lyckas du? Vi har pratat med Carolin Solskär för att ta del av hennes expertis kopplat till innovation och affärstransformation. Vad ska man göra, vad ska man inte göra och varför är det viktigt med förändring?

Till att börja med, vad är egentligen affärstransformation?

– Jag skulle säga att det handlar om att anpassa sig till nuvarande situation. Företag som presterar bra över tid är oftast de som hela tiden förändras och anpassar sig till omvärlden. Innovation bör inte ses som en isolerad process. Det bör ses som en integrerad del i företagskulturen. Men förändringsprocesser får samtidigt inte störa ett företags själ eller DNA. Man behöver se till att man har definierat vad ens kärnverksamhet är. Det kan låta uppenbart, men jag ser hela tiden företag som hamnar i svårigheter under förändringsprocesser just på grund av att de misslyckas med att adressera det. De suddar ut sin befintliga affärsmodell helt och hållet. Om det är där ni är, då är en transformation troligtvis inte vad ni behöver. Kanske bör ni då istället tänka om helt och starta ett nytt företag.

“Innovation bör inte ses som en isolerad process. Det bör ses som en integrerad del i företagskulturen."

Vilka förutsättningar krävs för att lyckas med en transformation?

– Det enskilt viktigaste är att ha ett väldefinierat mål. Annars finns risken att du omformar företaget i blindo bara för att du ”borde vara innovativ”. Det är som upplagt för att misslyckas. Att gå från punkt A till punkt B är meningslöst om du inte vet vad du vill uppnå på lång sikt.

carolin solskär

Carolin Solskär är Community Manager på Detectify, en svensk SaasS-baserad säkerhetsservice för webbsidor. Hon är också en uppskattad föreläsare, poddare i The Solskar & Mobaraki Show, och initiativtagare till flera viktiga projekt och organisationer. Hon har bland annat skapat “Unipreneurs”, en organisation som fokuserar på att få elever från olika skolor att skapa företag tillsammans, samt “Create Squared”, Sveriges största hackaton för studenter. Hon är också en av intiativtagarna bakom manifestationerna kring #MeToo i Sverige.

På tal om drivkrafter för förändring är det svårt att inte nämna covid-19. Hur påverkar en kris likt denna företags vilja och kapacitet att förändras? Och kan vi vänta oss att nya distruptiva storföretag kommer att födas ur denna kris?

– Ja, absolut. Tittar vi tillbaka på finanskrisen i slutet av 00-talet hittar vi en mängd företag som kom ur krisen som uppenbara vinnare. AirBnb är ett exempel. Innan finanskrisen var det inte många människor som skulle öppna upp sina hem för främlingar. Men krisen fick folk att sänka tröskeln för vad de kunde tänkas göras för att tjäna pengar, vilket såklart var väldigt fördelaktigt för AirBnb (grundades i augusti 2008). Uber är ett annat exempel. Så vem kommer gå vinnande ur denna kris? Jag skulle vilja hävda att många av de potentiella vinnarna finns inom branscher som drabbats hårdast av covid-19.

"Många av de potentiella vinnarna finns inom branscher som drabbats hårdast av covid-19."

Så vi borde alltså kasta ett öga på servicesektorn?

– Jag tror det. Jag har redan sett en mängd nya spännande idéer inom restaurang- och livsmedelsbranschen. Och det är inte förvånande; om ingen kommer till din restaurang, vad ska du då göra? Någonting behöver du ju göra, eller hur? Ett exempel på hur restauranger har ställt om är att många nu levererar kassar med förberedda rätter, där exempelvis såser och marinader är färdiga medan andra saker kvarstår för dig att göra, såsom att steka och hacka upp grönsaker. Som kund får du på så sätt både god mat och upplevelsen av att göra det själv. Jag tycker det är ett riktigt roligt koncept. Ett annat innovativt koncept som vi sett är hotellrum som under dagtid blir till kontorslokaler – rum för människor som hellre jobbar där än hemma. Uppsidan är att personen kan jobba ostört utan att distraheras från saker och ting hemma, samt mindre risk för smitta.

Slutligen, om du är ett företag som överväger någon form av transformation just nu, finns det några do's and don’ts?

– Det du absolut inte ska göra är att få panik och tänka kortsiktigt. Många företag som drabbats hårt av covid-19 säljer nu kuponger (för exempelvis hotellnätter och klippningar) som ska användas senare, när vi inte längre har restriktioner och smittspridningen är under kontroll. Det låter rimligt. Men vad ska du göra om 3, 6 eller 9 månader från nu när allt detta icke-betalda arbete ska utföras? För vissa företag kan detta såklart vara en nödvändig åtgärd för att ens kunna överleva, men du måste se till att du inte bara skjuter upp krisen.

"Det här är inte en tid för ensamma hjältar, det är en tid för stöttning och samarbete."

Och några do's?

– På frågan om vad du ska göra kan jag inte nog betona vikten av att ta inspiration från andra affärsområden än dina egna. Vad håller de på med? Kan några av dessa idéer och metoder användas i ditt företag? Titta inte bara på dina närmaste konkurrenter utan titta på vad som händer i samhället i stort. Titta också på andra länder och se vad de gör. Prata med människor, utbyt tankar och erfarenheter och fundera på hur ni kan hjälpa varandra. Det är det viktigaste att ha med sig just nu tror jag. Det här är inte en tid för ensamma hjältar, det är en tid för stöttning och samarbete.

Mer läsning & lyssning på ämnet

Harvard Business Review intervjuar Clayton Christensen, den amerikanska affärskonsulten som utvecklade teorin om “distruptive innovation” i den tidiga dotcom-eran.

Amazon Web Service innovationshistorik är minst sagt fascinerande. Det som en gång “bara” var infrastruktur är nu en kärnverksamhet som bidrar till 13,5 procent av Amazons totala intäkter.

Innosight riktar strålkastarna på de 20 globala företag som har uppnått de största effekterna av en affärstransformation under de senaste decenniet.