För arbetstagare:
1. Ta hjälp av kollegor
Schemalägg ett coachingsamtal med en kollega där du delar med dig av vad som gått bra under veckan, hur du löste problem som uppstod, och viktigast av allt – vad du har lärt dig från krisen och hur du kommer att använda dessa insikter framöver.
2. Fokusera på lärdomarna
Fokusera på vad du har lärt dig under krisen och på det positiva. Tänk på vilka lärdomar du kan dra nytta av även i det ”nya normala” efter krisen. Du kanske har hittat effektivare arbetsmetoder eller ett nytt digitalt verktyg som underlättar din vardag.
3. Bemästra självledarskap
Nyckeln till framgångsrikt självledarskap är att få tillgång till den information du behöver. Berätta för din chef och dina kollegor vad du behöver för att kunna leda dig själv och känna dig trygg under dessa utmanande tider.
För chefer:
1. Identifiera teamets resiliens
Som chef kan du hjälpa dina medarbetare att identifiera vad de behöver för att hålla motivationen uppe. Fråga dem individuellt hur det är och går att arbeta hemifrån, så att du kan fokusera din energi på att hjälpa till med rätt saker, och på rätt sätt.
2. Kommunicera mera
Kommunicera så mycket du bara kan. Om du inte har svar eller kan delge information, var öppen med det istället för att inte kommunicera alls. Förbered också teamet på olika scenarier för att skapa en känsla av kontroll under denna period.
3. Uppmuntra till positiva konversationer
Forskning visar att det är väldigt effektivt att låta medarbetare prata med och vägleda varandra på ett positivt sätt. Ett exempel på hur som chef kan uppmuntra till detta är att be medarbetarna schemalägga en sådan (digital) session med en kollega en gång i vecka.