I mitten av mars förändrades vardagen drastiskt i Sverige till följd av covid-19. Anställda ombads att om möjligt jobba hemifrån, restriktioner om resande och besök på äldreboenden infördes, och skolungdomar började undervisas på distans. Vissa restriktioner har nu lyfts, andra lättats på. Det har lett till att en del företag nu börjat öppna upp sina kontor och arbetsplatser igen. Men för att anställda tryggt ska kunna återvända krävs att vi som arbetsgivare vidtar ett flertal försiktighetsåtgärder.
Även om det idag inte rapporteras lika frekvent om covid-19 är faran långt ifrån över, och vi måste alla ta vårt ansvar för att förhindra ytterligare smittspridning. För att stötta arbetsgivare i detta arbete har vi kartlagt och sammanställt en rad åtgärder som arbetsgivare bör vidta innan dess att anställa tryggt kan återvända till sina arbetsplatser. Åtgärder som vi på Academic Work själva tar för att våra medarbetare ska kunna känna sig trygga att samlas under samma tak igen.
Bläddra igenom dokumentet här intill genom att använda pilarna, eller ladda ner dokumentet nedan.
Tillsammans hjälps vi åt att minska smittspridningen.