My profile
My profile
Academyexpand_more
För karriärbytareexpand_more
För företagexpand_more
För jobbsökandeexpand_more
För företagexpand_more
Hitta rätt medarbetareexpand_more
Bygg nödvändig kompetensexpand_more
Stärk er attraktivitet som arbetsgivareexpand_more
Varför välja Academic Work?expand_more
Guider och artiklarexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
Academic Work och Salesforce

Academic Work och Salesforce utbildar framtidens kompetens

Salesforce är en av världens snabbast växande plattformar för datadrivna kundrelationer och efterfrågan på kompetens är enorm både i Norden och Europa. För att möta kompetensbehovet samarbetar vi, tillsammans med AW Academy, med Salesforce för att rekrytera och utbilda nya konsulter inom ekosystemet.

Stort behov av Salesforce-kompetens

Distansarbete, digitalt kundengagemang och hållbarhetsinsatser blir allt vanligare och molnrelaterad teknik är en viktig kugge i den pågående digitala transformationen. Med miljoner användare världen över har Salesforce snabbt växt till den ledande CRM-plattformen som länkar samman företag och deras kunder. Efterfrågan på Salesforce-administratörer, utvecklare, arkitekter och konsulter fortsätter öka – samtidigt är kompetensen svår att hitta.

– Under de kommande fyra åren är vi på Salesforce på en tillväxtresa som kommer dubblera storleken på vårt företag. Samtidigt förutspår IDC att vi och ekosystemet runt Salesforce kommer generera 4.2 miljoner nya jobb världen över. Med det sagt uppskattar vi samarbetet med AW Academy och Academic Work. Deras lösning med rekrytering och intensivutbildning adderar nya medarbetare in i ekosystemet och skapar den kompetens som våra kunder behöver för att fortsätta sin digitaliseringsresa, säger Måns Jonsson, Regional Vice President for Alliance and Channels at Salesforce in Northern Europe.

Traditionella utbildningar är inte tillräckliga

Digitaliseringstakten ökar och driver på behovet av digital kompetens. Traditionella utbildningar och rekryteringskanaler är inte tillräckliga för att mätta det behov av Salesforcekompetens som behövs.

– Det är väldigt spännande att följa utvecklingen inom molntjänster och alla viktiga jobb Salesforce skapar. Att vi då kan bidra med en lösning och kan erbjuda motiverade individer en snabb väg till ny digital kompetens och fylla kompetensgapet i ekosystemet känns fantastiskt, säger Fredrik Bardon, Managing Director på AW Academy.

Om Salesforce

Erkänt som ett av världens mest innovativa företag, har Salesforce hyllats världen över för sina molntjänster och CRM-plattformar. Salesforce grundades 1999 i Kalifornien och har idag kontor över hela världen. Mer än 150 000 företag världen över använder deras molntjänster, inklusive jättar som Amazon, Adidas och American Express.

Salesforce plattform utvecklas i en enorm takt och används av företag för bättre förstå sina kunder och hantera sina kontakter i alla steg. Från marknadsföring till försäljning och kundservice. Detta leder till positiva effekter när det kommer till kundnöjdhet, leadsgenerering och bättre affärer.

Så samarbetar vi med Salesforce för att möta kompetensbehovet

För att möta kompetensbehov inledde vi 2018 ett samarbete med Salesforce. Samarbetet står för det enskilt största tillflödet av ny kompetens till svenska Salesforce-kunder och partnerbolag. Under en 12 veckors intensivutbildning förbereds deltagarna för att arbeta som applikationskonsulter i gränslandet mellan verksamhet och IT. Detta för att kunna verka som konsulter nära verksamheten, med god förståelse för processer och hur man maximerar effekten av en Salesforce-implementation. Sedan start har över 100 deltagare i fem länder genomfört utbildningen och börjat jobba hos både partnerföretag och slutkund med skarpa projekt.

– AW Groups koncept av ett framgångsrikt snabbspår till digital kompetens är ett fantastiskt sätt att reskilla människor för framtidens arbetsliv och nya karriärvägar, säger Måns Jonsson, Regional Vice President for Alliance and Channels at Salesforce in Northern Europe.

Via utbildningsformen Accelerated Learning får deltagarna en brant utvecklingskurva via praktiska övningar, teamwork och kontinuerlig feedback. Det senaste programmet hade deltagare från fem länder, anordnades digitalt och förberedde deltagarna för examen och så småningom sina uppdrag runt om i Norden och Tyskland.

Några ord från tidigare deltagande företag

– Samarbetet med Academic Work och AW Academy är ett bra sätt att rekrytera kompetenta Salesforce-konsulter som är värdeskapande och bidrar med innovation hos våra kunder. I tillägg är det positivt att se det stora intresset för att byta karriär och lära sig digital kompetens. Det är viktigt för att kunna möta framtidens behov, berättar Inger Johansen, Salesforce Lead hos Salesforce-partner Accenture Norge.

Så blev Taschas dröm om en IT-karriär verklighet

Tascha från Danmark är en av deltagarna i programmet. Efter att ha arbetat med passagerarservice på Köpenhamns flygplats drömde hon om en karriär inom IT – en dröm som blev verklighet.

– Det har varit en fantastisk resa, otroligt lärorik och utmanande på bästa möjliga sätt. Den mest utmanande delen är den mentala aspekten, att slutföra ett sånt omfattande program på 12 veckor. Det är tufft, intensivt och saker går inte alltid som du vill. Jag har lärt mig otroligt mycket på kort tid, haft roligt under lektionerna, blivit mentalt utmanad och lärt mig arbeta i ett innovativt och fantastiskt CRM-system. När man slår ihop 20 otroligt motiverade personer tillsammans i ett program, sker magi, miljön är inspirerande och fenomenal, berättar Tascha.