
Svensk- och finsktalande innehållsspecialist
Vi söker en svensk- och finsktalande innehållsspecialist som kommer att arbeta med att översätta och lokalisera digitalt innehåll, med fokus på utbildningsmaterial, externa kommunikationsverktyg och resurser för kunder. Läs mer och ansök nedan!
Stockholm
2 juni
Heltid, 6 månaders konsultuppdrag med möjlighet till förlängning
Konsultuppdrag
Möjlighet till distansarbete
Om tjänsten
Academic Work söker för vår kunds räkning en svensk- och finsktalande innehållsspecialist till vår kunds "Digital Learning and Engagement-team". Du kommer att arbeta med att översätta och lokalisera digitalt innehåll, med fokus på utbildningsmaterial, externa kommunikationsverktyg och resurser för kunder samt annat användarrelaterat innehåll.
Du kommer inte bara att arbeta med översättning rakt av – utan även med lokalisering: att anpassa innehållet för att det verkligen ska kännas relevant för olika målgrupper. Uppdraget kräver både språklig känsla och förståelse för kultur, kontext och användarbeteenden. Arbetet sker i nära samarbete med ett internationellt team, där du bidrar till att anpassa innehåll för olika marknader i Norden och Europa.
Detta är ett konsultuppdrag vid Academic Work som initialt sträcker sig 6 månader.
Arbetsuppgifter
- Översättning och lokalisering av digitalt innehåll, utbildningsmaterial och kommunikation
- Säkerställa språklig och kulturell anpassning för målgrupp i olika länder
- Kvalitetssäkring av översatt material
- Samarbete med innehållsproducenter, designers och andra språkexperter
Vi söker dig som
- Är flytande i svenska, finska och engelska (All arbets- och teamkommunikation sker på engelska)
- Har minst 2–3 års erfarenhet av arbete inom lokalisering, översättning eller användarvänlig innehållsanpassning
- Har erfarenhet av arbete i internationella organisationer eller team
- Har god förståelse för digitala plattformar och innehållshantering
- Vana att arbeta med digitala verktyg och molnbaserade plattformar
Det är meriterande om du har
- Erfarenhet av CAT-verktyg (t.ex. SDL Trados, MemoQ, Smartling, Lokalise eller liknande)
Kunskap kan erhållas genom utbildning, erfarenhet eller att vara självlärd.
För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper:
- Noggrann och detaljorienterad
- Stark kommunikativ förmåga
- Självständig, men också en god lagspelare
- Anpassningsbar och van att arbeta i en snabbföränderlig miljö
Övrig information:
- Start: 2 juni
- Omfattning: Heltid, konsultuppdrag på 6 månader
- Arbetstider: Kontorstider
- Placering: Distansarbete är möjligt men resor till kontoret i Stockholm kan förekomma
Vår rekryteringsprocess
Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.
Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Vid ansökan efterfrågas ett CV. Personligt brev använder vi inte som urvalsmetod och behöver därför inte bifogas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.
Har du frågor?
Susanna Humbla eller någon av kollegorna i rekryteringsteamet svarar dig gärna på stv1@academicwork.se Ange annons-ID i ditt mail: EP7SIQ