Söka jobb

Jobba som konsult – passar det dig?

”Jag är konsult” är ett svar du säkert hört många gånger när du frågat vad en person jobbar med. Men vad betyder det, egentligen? Konsultrollen är idag väldigt bred och omfattar många erfarenhetsnivåer inom många olika kompetensområden. Som konsult får du arbeta med spännande uppdrag hos spännande företag, där du får chansen att bygga upp ett starkt CV och nätverk. Men vem passar egentligen som konsult? Här är 5 egenskaper som passar konsultrollen!

Vem kan jobba som konsult?

Alla kan jobba som konsult och tvärtemot vad många tror är det inte ett krav att ha någon spetskompetens. Många nyexaminerade söker sig till konsultuppdrag för att få in en fot på arbetsmarknaden genom att samla på sig erfarenhet och bygga upp ett starkt CV. Konsultrollen är otroligt mångfacetterad tack vare möjligheten att få jobba med olika uppdrag på olika företag.

Om du däremot har en spetskompetens inom ett eftertraktat område, då är konsultrollen definitivt något för dig. I och med din efterfrågade kompetens bli du en attraktiv konsult på arbetsmarknaden vilket ofta innebär många spännande uppdrag – och högre lön.

Läs också: Vad gör en konsult?

Vilka egenskaper är viktiga hos en konsult?

5 personliga egenskaper som passar en konsult:

  1. Självgående: Du trivs med att ta ansvar för din egen karriärutveckling och drivs av att genomföra projekt på bästa tänkbara sätt. Som konsult kliver du ofta in i redan befintliga team där medlemmarna känner varandra väl. Därför är det viktigt att du har lätt för att integreras i nya team och också själv tar ansvar för att göra det.
  2. Flexibel: Det är vanligt att som konsult jobba med många olika uppdrag på många olika arbetsplatser. Du måste med andra ord trivas med omväxling och ha god anpassningsförmåga.
  3. Relationsskapare: Du är duktig på att skapa goda relationer och förtroende hos dina kundföretag. Med bra relationer och framgångsrika samarbeten ökar dina chanser att få fler eller längre konsultuppdrag, eller att bli överrekryterad.
  4. Problemlösare: Många gånger anlitar företag konsulter i syfte att lösa ett (eller flera) problem. Det är därför viktigt att du trivs med att ställas inför utmaningar och drivs av att hitta lösningar på dessa.
  5. Målmedveten: Som konsult är det vanligt att du jobbar med projekt som har tidsbegränsningar och strikta budgetramar. Därför är det viktigt att du trivs med att jobba mot tydliga mål och deadlines.

Läs också: 6 fördelar med att vara konsult

Tipsa en vän!