Bra arbetsmiljö och trevliga kollegor är den i särklass viktigaste faktorn när young professionals väljer arbetsgivare. Det visar vår årliga undersökning Young Professional Attraction Index (YPAI). Att skapa en trevlig stämning på arbetsplatsen är något vi alla bär ansvar för att bidra till. Frågan är bara, hur är du en trevlig och bra kollega? Svaret skiljer sig sannolikt från person till person. Men det finns ett antal beteenden som garanterat gör dig till en bättre och mer uppskattad kollega. Här delar vi några bra tips!
Det är få saker som har lika stor betydelse för relationen mellan kollegor som att hälsa på varandra. För vissa låter det kanske självklart. Dessvärre finns det alldeles för många som kommer muttrandes in på morgonen utan att möta sina kollegors blick. Gör inte det! Att säga ”Hej” och ”God morgon” är en enkel, inkluderande och trevlig gest som garanterat uppskattas.
Ingen förväntar sig att du jämt ska vara på ditt mest strålande humör, men du kan heller inte alltid ha en dålig dag. Att försöka hålla humöret uppe och vara positiv gör mycket för stämningen i hela teamet – glädje smittar av sig som man brukar säga. Det blir så mycket roligare att jobba och vara på en arbetsplats fylld av härlig energi.
De dagar du känner dig låg eller på dåligt humör – berätta det för ditt team istället för att låta ditt humör gå ut över dem. Har du bra kollegor kommer de garanterat hjälpa dig att bli på bättre humör!
Att vara en lagspelare innebär många saker, men att det är en person som ser till gruppens och företagets bästa kan nog alla vara överens om. En lagspelare peppar, stöttar och erbjuder sin hjälp när en kollega har mycket på bordet. Om du är en lagspelare ger du också beröm när en kollega gjort något bra och feedback när en kollega gjort något mindre bra.
Varje medarbetare fungerar som en varumärkesambassadör för sitt företag. De bästa kollegorna lever också upp till företagets värderingar. Om du inte gör det, av den simpla anledningen att du inte delar dem, är du förmodligen på fel arbetsplats.
Allt för många är på jobbet trots att de är sjuka. Det leder inte bara till att du utför ditt arbete sämre än vanligt eller att ditt tillfrisknande tar längre tid – du riskerar dessutom att smitta dina kollegor. Stanna med andra ord hellre hemma en dag för mycket än tvärtom.
Varje år genomför vi på Academic Work en undersökning vi kallar Young Professional Attraction Index (YPAI). Syftet är att följa trenderna på arbetsmarknaden samt hjälpa arbetsgivare förstå målgruppen young professionals, studenter och akademiker i början av sina karriärer. Detta gör vi genom att kartlägga vad som tilltalar och attraherar young professionals när de väljer arbetsgivare.
Varje års resultat från YPAI-rapporten släpps i september. Ta del av resultatet för att lära dig mer om vad som är viktigt för young professionals vid valet av arbetsgivare.