Söka jobb

Så använder du Linkedin för att hitta jobb

På jobbjakt? Då använder du säkert LinkedIn. LinkedIn är världens största sociala affärsnätverk och har 2019 över 600 miljoner användare. I Sverige använder runt 30% av internetanvändarna Linkedin, enligt Svenskarna och Internet 2018. Men LinkedIn är mer än ett konto. Använder du det på rätt sätt ökar dina chanser att hitta nästa spännande jobbmöjlighet – men också dina chanser att bli hittad av rekryterare! Här är 3 tips till dig som är jobbsökande och vill bli ännu bättre på att nyttja LinkedIns potential för att hitta nästa spännande jobb och utmaning!

1. Skapa en tydlig profil

Det är viktigt att din profil följer en tydlig struktur. Lika viktigt är det att det framgår tydligt vilka jobb och branscher du är intresserad av. En bra profil kommer inte bara marknadsföra dig bättre, utan kommer även göra det lättare för rekryterare att hitta och tolka din profil.

Välj ett bra foto

En profil med foto har 21 gånger större chans att bli sedd än en profil utan foto, enligt LinkedIn. Välj med fördel ett foto som representerar ditt professionella jag! Ta del av våra senaste tips om bild i ansökan.

Skriv en tydlig rubrik och sammanfattning

Se rubriken som ett sätt att kortfattat tydliggöra din nuvarande situation/yrke och vad du söker för möjligheter. Tänk på att använda nyckelord eftersom rubriken är det avsnitt i din profil som syns tydligast. Använd sedan sammanfattningen för att berätta mer om din kompetens och dina framtida mål.

Lyft fram utvalda kompetenser och erfarenheter

Addera gärna Kompetenser till din profil för att göra den mer sökbar för rekryterare. Innan du lägger till en kompetens är det viktigt att du funderar över om denna kompetens är relevant för den typen av jobb du letar efter. När du lagt till en kompetens, be dina kollegor, chefer och affärspartners att intyga dina kompetenser – det stärker din profil avsevärt!

Läs även: Så optimerar du din Linkedin-profil

2. Skapa jobbaviseringar

För att få aviseringar när nya jobb blir tillgängliga inom specifika områden och hos specifika företag kan du skapa en jobbevakning. Det gör du enkelt genom att aktivera jobbaviseringar (se nedan) när du sökt efter ett jobb eller företag via sökverktyget.

Psst! LinkedIn är inte de enda som erbjuder jobbaviseringar. Du kan även skapa en jobbevakning via Academic Work.

3. Visa rekryterare att du är öppen för nya möjligheter

LinkedIn har skapat en funktion som delger huruvida du är intresserad av nya möjligheter till rekryterare. Du aktiverar funktionen genom följande steg:

  1. Klicka på jobbikonen högst upp på LinkedIn.
  2. Klicka sedan på ”Karriärmål”.
  3. När du har klickat på ”Karriärmål” kommer du till en sida där du har möjligheten att aktivera funktionen som låter rekryterare veta att du är öppen för nya möjligheter. Låt jobben hitta dig!
  4. Specificera därefter vilka jobbtitlar du är intresserad av, vart du vill jobba, vilka typer av jobb du är intresserad av, vilken bransch du föredrar och vilken typ av företag vill du jobba på.
  5. All set!

Lycka till med jobbsökandet!

Författare: Sami Mohsen, Talent Sourcer på Academic Work

Läs även: 3 saker rekryterare kollar på i din LinkedIn

Vad kollar rekryterare efter?
Tipsa en vän!