Rekrytera personal

Så skriver du en bra jobbannons som sticker ut ur mängden

Att skriva en jobbannons kan låta som en enkel sak. Samtidigt är det en av de mest avgörande delarna i en rekryteringsprocess. Jobbannonsen är trots allt kandidatens första möte med er som arbetsgivare och på dagens konkurrensutsatta marknad är det avgörande att ha ett attraktivt jobberbjudande som sticker ut ur mängden. Men hur skriver du egentligen en bra jobbannons som fångar kandidatens intresse? Vi frågade young professionals vad som tilltalar dem – ta del av insikterna här!

Håll jobbannonsen kort och stryk klichéerna

Varför säga det alla andra företag redan sagt? Stryk det alla andra i branschen redan erbjuder sina anställda. Hoppa också över det young professionals redan förväntar sig av en arbetsgivare. Att följa kollektivavtal är för de flesta en hygienfaktor och inget unikt. Känns innehållet genast lite tunt? Ingen fara! Korta annonser (150-400 ord) har visat sig generera 30% fler ansökningar. Det visar en undersökning vi på Academic Work gjorde i Tyskland 2019. Mycket info är alltså inte nödvändigtvis bättre, välj det viktigaste ni vill att kandidaten ska ta med sig.

Fakta informerar – men känslor säljer

I jobbannonsen bör du berätta vad tjänsten innebär och vilken kompetens som är relevant för att vara kvalificerad för rollen. Samtidigt är det allmänt känt att människor inte tar rationella beslut. I boken Bestäm dig, visar författaren Pelle Tornell att alla stora (och bra) beslut tas med både hjärta och hjärna. När du står inför ett lägenhetsköp läser du i vanlig ordning på om lägenheten, föreningen och belåning – men du vandrar också runt på visningen och försöker se dig själv och ditt liv där. När vi fattar stora beslut, som att söka nytt jobb, är beslutet också grundat i känslor. Använd därför alla argument som står till bords, inte minst de mjuka!

Tilltala rätt personer – inte alla

Du har säkert en bild av den målgrupp du tror passar tjänsten du rekryterar till. Ändå går många arbetsgivare så brett som möjligt med annonsen, både sett till tilltal och spridning. Det finns till och med företag som använder samma annonsmall för alla tjänster – trots att de vill tilltala olika målgrupper. Enligt YPAI 2021 är till exempel flexibilitet och work-life balance viktigare vid valet av arbetsplats för studerande young professionals inom IT. Studenter inom ekonomi eller teknik söker kanske något helt annat. Lär er vad och anpassa annonsen!

Tilltala er målgrupp! Ladda ner YPAI för att ta del av alla 10 faktorer som attraherar young professionals vid val av arbetsplats.

10 tips för att skriva en riktigt bra jobbannons

  1. Välj en beskrivande jobbtitel som matchar de ord kandidaterna söker efter i sökmotorn.
  2. Skapa en kort och intresseväckande inledning.
  3. Stryk det alla andra företag i branschen också nämner i sina jobbannonser och det kandidaterna tar för givet hos en arbetsgivare (hygienfaktorer).
  4. Beskriv rollen och de krav och önskemål som finns.
  5. Utmana jantelagen och våga skryt! Hur ska kandidaterna annars veta hur framgångsrika ni är och vad som gör er unika?
  6. Lyft fram både hårda och mjuka värden – våga särskilt tilltala känslorna!
  7. Visa personlighet – hur arbetar ni och varför finns ni?
  8. Använd inte samma budskap för alla, använd argument som lockar målgruppen.
  9. Öppna upp och var transparenta med hur det är att jobba hos er. Beskriv chefen, företagskulturen och teamet, det är vad kandidaterna värderar högst idag. Mer om det kan du läsa dig till i YPAI 2021.
  10. Och sist men inte minst – uppmana kandidaten att ansöka till rollen!
Ladda ner YPAI 2021

Läs också: Så skriver du ett arbetsbetyg

Till artikeln
Tipsa en vän!