Rekrytera personal

Så skriver du en bra jobbannons som sticker ut ur mängden

Att skriva en jobbannons kan låta som en enkel sak. Samtidigt är det en av de mest avgörande delarna i en rekryteringsprocess och värt att lägga tid på. Platsannonsen är trots allt kandidatens första möte med er som arbetsgivare. På dagens konkurrensutsatta marknad där tusentals reklambudskap och erbjudanden passerar dagligen är det ännu viktigare att ha ett attraktivt jobberbjudande som sticker ut ur mängden. Rent krasst – fångar du inte i annonsen gör du det förmodligen aldrig. Hur skriver du en riktigt bra annons som fångar kandidatens intresse, beskriver rollen och företaget utan att bli för långrandig? Vi har frågat young professionals vad som tilltalar dem i en jobbannons. Här tar du del av insikterna!

Håll platsannonsen kort och stryk klichéerna

Varför säga det alla andra företag redan sagt? Stryk det alla andra i branschen redan erbjuder sina anställda. Hoppa också det young professionals redan förväntar sig av en arbetsgivare. Att följa kollektivavtal är för de flesta en hygienfaktor och inget unikt. Känns innehållet genast lite tunt? Ingen fara! Korta annonser (150-400 ord) har visat sig generera 30% fler ansökningar. Det visar en undersökning vi på Academic Work gjorde i Tyskland 2019. Mycket info är alltså inte nödvändigtvis bättre, välj det viktigaste ni vill att kandidaten ska ta med sig.

Fakta i annonsen informerar, men känslor säljer

I jobbannonsen bör du berätta vad tjänsten innebär och vilken kompetens som är relevant för att vara kvalificerad för rollen. Relevant info för någon som funderar på att börja jobba hos er, helt enkelt. Samtidigt är det allmänt känt att människor inte tar rationella beslut. I boken Bestäm dig, visar författaren Pelle Tornell att alla stora (och bra) beslut tas med både hjärta och hjärna. När du står inför ett lägenhetsköp läser du i vanlig ordning på om lägenheten, föreningen och belåning – men du vandrar också runt på visningen och försöker se dig själv och ditt liv där. När vi fattar stora beslut, som att söka nytt jobb, är beslutet också grundat i känslor. Använd därför alla argument som står till bords, inte minst de mjuka!

Tilltala rätt personer, inte alla

Du har säkert en bild av den målgrupp du tror passar tjänsten du rekryterar till. Ändå går många arbetsgivare så brett som möjligt med annonsen, både sett till tilltal och spridning. Det finns till och med företag som använder samma annonsmall för alla tjänster – trots att de vill tilltala olika målgrupper! Enligt YPAI 2019 är till exempel utvecklingsmöjligheter det viktigaste vid val av arbetsplats för studerande young professionals inom ekonomi. Studenter inom IT söker kanske något helt annat. Lär er vad och anpassa annonsen!

Tilltala er målgrupp! Ladda ner YPAI för att ta del av alla 10 faktorer som attraherar young professionals vid val av arbetsplats.

Summering & avslutande tips för jobbannonsen

  • Stryk det som alla andra företag i branschen också säger i sina annonser.
  • Stryk det young professionals tar för givet hos arbetsgivaren (hygienfaktorer).
  • Utmana jantelagen och våga skryt! Hur ska kandidaterna annars veta hur framgångsrika ni är?
  • Lyft fram både hårda och mjuka värden – våga särskilt tilltala känslorna!
  • Öppna upp och var mer transparenta med hur det är hos er.
  • Visa personlighet – hur arbetar ni och varför finns ni?
  • Använd inte samma budskap för alla, använd argument som lockar målgruppen.
  • Beskriv chefen, företagskulturen och teamet, det är vad kandidaterna värderar högst idag. Mer om det kan du läsa dig till i YPAI 2019.
Ladda ner YPAI 2019
Tipsa en vän!